Tips: Thuis werken met een nieuwe baan

thuiswerken

Door de coronamaatregelen moet een groot deel van werkend Nederland thuiswerken. Ook de trainees Duurzame Ontwikkeling van Xstate kunnen hier niet meer omheen. Een groot deel van de trainees is pas afgestudeerd en keek al lange tijd uit naar het betreden van het werkveld. Door covid-19 ziet het werken er anders uit dan verwacht. Hoe gaan de trainees hiermee om? Waar lopen zij tegenaan? En is het echt alleen maar vervelend, of zijn er ook positieve kanten aan het thuiswerken?

 

Inwerken

 

De trainees zijn in de afgelopen maanden gestart met een nieuwe functie, waardoor velen van hen ingewerkt moesten worden. Voor veel trainees blijkt het inwerken gelukkig geen probleem. Een aantal van de trainees hebben nog een tijdje op kantoor kunnen werken voordat zij thuis moesten werken. In de tijd dat zij op kantoor werkten zijn zij al deels ingewerkt. “Ik heb een duidelijke opdracht gekregen, waarbij ik in de eerste werken op kantoor ben ingewerkt. Als ik dat vanuit huis had moeten doen was het misschien wel lastiger geweest.” Andere trainees geven aan dat zij nauwelijks ingewerkt hoefden te worden, en zich prima redden thuis. “Als ik een vraag heb, dan bel ik gewoon. Soms is het lastig om te weten bij wie ik moet zijn met mijn vraag, maar mijn leidinggevende helpt mij daar goed bij.”

Leidinggevenden en collega’s blijken erg behulpzaam, en zijn vaak goed bereikbaar. De trainees geven aan het geen probleem te vinden om iemand te bellen met een vraag, waardoor zij bij het thuiswerken ook nauwelijks vastlopen.

 

Veel positieve kanten

 

Tijdens een rondvraag onder de trainees bleek dat zij vooral positief zijn over het thuiswerken. Zo geeft een trainee aan dat ze thuis meer werk kan verzetten in minder tijd dan wanneer ze op kantoor zat. “Voor mij is thuiswerken super efficiënt. Ik heb de luxe situatie van een stille woning en veel discipline.” Ook wordt door de trainees aangegeven dat ze thuis efficiënter werken doordat zij niet gestoord worden door collega’s. ‘Op kantoor zijn er vaak collega’s die een praatje komen maken, en wordt er vaak gevraagd om mijn mening. Nu ik vanuit huis werk zijn er vaste momenten waarop ik contact heb met collega’s, en daarbuiten stoort niemand mij tijdens het werken. Dat werkt voor mij erg goed.’

Het thuiswerken kan je ook helpen om zelfstandiger te worden. Omdat je niet om elke kleine vraag wilt bellen, ben je soms genoodzaakt om iets zelf uit te zoeken. Waar je voorheen misschien na 5 minuten puzzelen op een collega zou afstappen om hulp te vragen, blijf je nu iets langer puzzelen zodat je niet direct hoeft te bellen. Dat betekent soms tutorials kijken, oude bestanden uitpluizen en helpdesks erbij halen.

Ook geven verschillende trainees aan dat ze het fijn vinden dat ze tussendoor een huishoudelijke taak kunnen doen. “Als ik merk dat ik ergens niet uit kom met mijn werk, is het heerlijk om dan even boodschappen te gaan doen en daarna weer te gaan werken. Ik kan dan weer met een frisse blik naar het probleem kijken en merk dat ik er dan echt weer tegenaan kan.”

Daarnaast geven veel trainees aan dat ze het prettig vinden om geen reistijd hebben door het thuiswerken.

 

Ook goed voor het milieu, toch?

 

Thuiswerken betekent minder mensen die het openbaar vervoer belasten en minder mensen die de auto pakken. Er is echter aardig wat onenigheid over of het thuiswerken echt beter is voor het milieu. Zo beweren sommige berichten dat thuiswerken veel milieuvervuiling scheelt omdat men niet meer met de auto of het openbaar vervoer reist, en dat men daarom het thuiswerken moet blijven stimuleren wanneer thuiswerken niet meer noodzakelijk is. Het scheelt volgens deze berichten een hoop vervuiling, en dat maakt dat het thuiswerken misschien wel iets is om vast te houden. Volgens Intermediair zien we nu al dat luchtvervuiling en CO2-uitstoot afneemt door het noodgedwongen thuiswerken. De gemiddelde fulltime werknemer die 50 kilometer van zijn werklocatie woont en met de auto heen en weer reist, verbruikt ongeveer 1 ton CO2 per jaar. Als heel werkend Nederland 1 dag in de week thuiswerkt zou dit volgens Intermediair al veel CO2-uitstoot schelen, en een positieve invloed hebben op het milieu.

De grote vraag blijft echter of dit wel het geval is. Volgens een onderzoek van de Britse consultant WSP Environmental is thuiswerken juist helemaal niet gunstig voor het milieu. Thuiswerkers die niet meer met de auto of het openbaar vervoer naar het werk reizen verminderen hun CO2-uitstoot, maar zorgen er ook voor dat dit effect tenietgedaan wordt door de extra energie en verwarming die ze thuis gebruiken. Op kantoor is de CO2-uitstoot per persoon lager, doordat de verwarming en elektriciteit ‘gedeeld’ wordt met collega’s. Volgens dit onderzoek is het enkel in de zomer zo dat je als thuiswerker minder verbruikt dan op kantoor. Als een werknemer echter het hele jaar thuis zou werken dan zou hij/zij 2,38 ton CO2 uitstoten, terwijl een medewerker op kantoor 1,68 ton CO2 uitstoot per jaar.

De vraag is of dit voordeel opweegt tegen de vervuiling van het verwarmen van de woningen. Als je thuis werkt heb je sneller de neiging om de verwarming wat hoger te zetten als je het koud hebt. Wanneer er bij jouw organisatie mensen thuiswerken, maar ook mensen op kantoor zitten, gaat het eigenlijk dubbelop: zowel op kantoor als thuis wordt de verwarming en verlichting aangezet. Wil je dit voorkomen? Zorg er als organisatie voor dat de werknemers die op kantoor werken bij elkaar in de buurt zitten. In de lege kamers kunnen de verwarming en verlichting vervolgens uit. Werk je vanuit huis en ben je van plan om dit ook te doen na covid-19? Neem de isolatie van je woning eens onder de loep, en probeer (als je dit nog niet hebt gedaan) over te stappen op groene stroom. Op die manier kan het vele thuiswerken wél een positieve impact hebben op het milieu.

 

Sociaal isolement de boosdoener

 

Het enige nadeel dat de trainees noemen is dat zij sociale contacten missen. Normaliter spreek je veel collega’s tijdens een werkdag op kantoor, en dat is door thuiswerken een stuk minder. Dit wordt natuurlijk versterkt door de andere maatregelen rondom covid-19, die het afspreken met vrienden en familie beperken. De trainees geven aan dat ze weer uitkijken naar het werken op kantoor. “Als ik op kantoor werk heb ik nu eenmaal meer contact met collega’s en meer feeling met het werk omdat ik weet wat er allemaal speelt. Nu heb ik dat veel minder.”

Ook geeft een trainee aan zich zorgen te maken over hoe het gaat als ze straks weer op kantoor werkt. “Ik ben nieuw in deze organisatie en ben wel benieuwd hoe ik in de groep lig als we straks weer op kantoor werken.”

Doordat het sociale aspect van werk nu grotendeels mist, is het werkplezier van sommige trainees afgenomen. Daarnaast geeft een van de trainees aan dat vergadering nu erg to the point zijn geworden. “Heel efficiënt, maar daardoor wordt de creativiteit wel beperkt.” Dit is iets wat bij meerdere bedrijven wordt aangegeven als nadeel van het thuiswerken. Normaliter stap je snel op een collega af om te sparren over een nieuw idee, waardoor de creativiteit veel ruimte krijgt. Wanneer je thuiswerkt en daar zelf met een idee moet komen, is het soms niet praktisch om collega’s te bellen en met hen discussiëren over leuke ideeën. Juist door het vele onderlinge contact tussen collega’s ontstaat creativiteit, en dat mist door het thuiswerken. Al met al lijkt het veel trainees prettig om, als covid-19 het toelaat, een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor te werken.

 

Nog tips?

 

Waar de een dus ontzettend blij is met thuiswerken, werkt het voor anderen wat minder. Deze tips wordt thuiswerken een stuk prettiger.

  1. Start je dag goed. Als je naar kantoor zou gaan zou je je douchen, leuk aankleden en goed ontbijten. Bij het thuiswerken kun je soms de neiging hebben om uit bed te stappen en direct te beginnen met werken, en pas later te ontbijten. Hier wordt je niet gelukkig van, dus behandel je thuiswerkdagen hetzelfde als werkdagen op kantoor.
  2. Zorg voor een prettige werkplek. Voor degene die thuis een kamer heeft die hij/zij als kantoor gebruikt is dit makkelijk. Heb je wat minder ruimte en moet je aan je eettafel werken, dan kan het soms lastiger zijn om werk en privé te scheiden. Zorg voor een plek met een goede stoel en veel licht. Ruim ook alle spullen die je kunnen afleiden op voor je begint met werken.
  3. Zorg voor routine. Het kan helpen als je vaste pauzemomenten inlast als je thuiswerkt. Zo voorkom je dat je uren achter elkaar aan het werk bent, zonder pauze. Je brein heeft die korte pauzes nodig om helder te blijven, onderschat je pauzes dus niet. Ga in je pauzes echt wat anders doen: maak een wandeling, laat de hond uit, ga even dansen of een spelletje doen. Daarnaast kan het helpen om aan het begin van je werkdag een takenlijstje op te stellen: wat wil ik vandaag doen? Hou je lijstje realistisch, en stop ook met werken als je taken klaar zijn.
  4. Vind je het vervelend als je constant appjes en mailtjes moet beantwoorden van collega’s met vragen? Je kunt bij je collega’s aangeven dat je je mails en appjes op vaste tijden beantwoordt, en tussendoor je mail en telefoon niet controleert. Zo kun jij ongestoord werken, en zorgen de appjes en mailtjes er niet voor dat je telkens je focus kwijtraakt. Leg je telefoon bijvoorbeeld aan de andere kant van de kamer, en zet je WiFi uit. Is er echt een dringende vraag? Vertel collega’s dat ze je in dat geval kunnen bellen.
  5. Bel je collega’s. Sommige vragen zijn makkelijk te beantwoorden via de mail of WhatsApp, maar bij ingewikkelde antwoorden is het echt handiger om te bellen. Bel dan gewoon, waarschijnlijk scheelt dit je een hoop tijd.
  6. Sluit je werkdag echt af. Ben je klaar met je taken? Omdat je nu werkt in de ruimte waarin je ook ontspant, kan het moeilijk zijn om je werk echt af te sluiten. Ruim de spullen die je gebruikt tijdens werk echt op, zodat je er niet constant tegenaan hoeft te kijken. Stop ook met het checken van je werkmail: je werkdag is voorbij, die mails lees je morgen weer.
  7. Word geen kluizenaar. Het gevaar bij thuiswerken, in combinatie met de andere coronamaatregelen, is dat je snel in sociaal isolement kunt raken. Bel na werktijd een collega, vriend(in) of familielid. Klets lekker bij, zoals je dat normaal gesproken misschien tijdens een borrel of feestje zou doen.

 

En als je een nieuwe baan hebt?

 

Bij een nieuwe baan is het belangrijk dat je gezien wordt. Bij thuiswerken bestaat de kans dat nieuwe collega’s snel over het hoofd worden gezien, en dat jij als nieuwe collega veel tijd nodig hebt om je plekje in de organisatie te vinden. Wil je dit voorkomen? Probeer de onderstaande tips.

  1. Neem het initiatief om contact te leggen. Normaal gesproken kom je je nieuwe collega’s tegen als je door je kantoor loopt, pauze hebt of als andere collega’s jou voorstellen. Nu ontmoet je waarschijnlijk alleen collega’s die je echt nodig hebt. Neem het initiatief en stuur je nieuwe collega’s een mail om jezelf voor te stellen. Zo weten zij direct wie jij bent, en is de stap om later een vraag te stellen of een gesprek aan te gaan ook kleiner.
  2. Zoek je collega’s op. Normaliter kom je je collega’s wel tegen tijdens de pauze, borrels of bij het koffieautomaat. Bel of app je collega’s eens om over iets te praten wat niet direct aan werk gerelateerd is. Organiseer leuke online activiteiten (borrels, quizzes, etc.), om elkaar op een ontspannen manier beter te leren kennen.
  3. Blijf niet rondlopen met vragen. Als je nieuw bent kun je vaak beter iets te veel vragen stellen, dan te weinig. Je kunt daarbij aan collega’s vragen wat zij een prettige manier vinden: mailen, appen of bellen? Vinden ze het überhaupt oké als jij ze tussendoor even stoort? Schaam je niet voor je vragen: je bent nieuw, en vragen stellen hoort daar nu eenmaal bij.
  4. Wees proactief. Heb je je taken af? Heb je een leuk idee waar je collega’s wat aan kunnen hebben? Laat dit weten. Werkgevers en collega’s kunnen niet zien wanneer jij je taken af hebt, of wanneer jij een fantastisch idee hebt, tenzij jij ze dit expliciet laat weten.
  5. Wees representatief. Tijdens meetings via Teams of Skype is het prettig als jij weet wat men normaal gesproken op kantoor draagt. Vraag je werkgever of collega’s wat de dresscode op kantoor is. Hoe verleidelijk je hoodie en trainingsbroek ook zijn: het is niet prettig als iedereen strak in het pak zit tijdens de videomeeting en jij ‘underdressed’ bent. Vraag het dus even, wel zo makkelijk
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Zie jij jezelf binnen dit vakgebied werken?

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?